Emotionele intelligentie

Ik was laatst in de supermarkt en mijn dochter belde mij om me te vertellen dat ze die dag niet tot bij haar papa kwam, ze wilde de volgende dag langer uitslapen. Ik had net een behoorlijke lading kritiek over mij heen gehad van een collega én was juist voor haar speciaal naar de supermarkt gereden, opdat zij haar favoriet beleg zou hebben de volgende dag. Van een koude douche gesproken. Ik antwoorde totaal verkeerd:”als je geen zin hebt om tot bij mij te komen, zeg dat dan, dan hoef je niet te komen!”
Totaal niet emotioneel intelligent. Later die avond kwam ze toch af. Ik had bij mezelf ook afgevraagd hoe ik in de toekomst dan “anders” kan zijn, opdat deze misverstanden niet meer zouden kunnen ontstaan.
Dat is emotioneel intelligent! Erkennen dat een misverstand een “en-en” verhaal is. Je bent het nooit alleen én je hebt zelf een gedrag gesteld in het verleden dat de situatie van het conflict mogelijk heeft gemaakt!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s